maandag 12 november 2012

Mens en zingeving: Wat is geloven? Wie is God?


Wat is geloven?
Geloven is voor mij iets wat men niet kan aantonen, men kan het niet bewijzen. Het is een gevoel, een gedacht. Het geloven in iets kan je delen met anderen, zoals in een godsdienst. Geloven heeft voor iedereen een andere betekenis.

Wie is God?
Op deze vraag kan je  van alles zeggen, want niemand weet hoe Hij eruit ziet. We hebben wel een beeld van een man in een wit kleed. Maar dit is dan enkel verbeelding. We stellen ons veel vragen zoals: 'Is God de schepper van deze wereld? Heeft God ons gemaakt? Zorgt God voor geluk en ongeluk?' Velen hebben hier een antwoord op en geloven in de Bijbel. Ik geloof niet in de Bijbel. De Bijbel vertelt wel mooie verhalen over hoe we omgaan met de wereld, met de mens. Maar ik geloof niet dat er iemand hierboven is die ons geschapen heeft. Ik geloof wel dat er iemand is die ons bijstaat, dat er iemand is die ons beschermd. Maar ik kan niet zeggen wie die iemand is.


Op deze website vind je thema's die je kan gebruiken in de les. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten