dinsdag 27 november 2012

Mens en medemens: Tien geboden(10 vrederegels)

1:Vertrouw allen op Mij. Hiervoor is het belangrijk dat je Mij goed leert kennen.
2: Maak van  Mij maar geen beeld. Dit zou nooit precies zo zijn als Ik ben. In de Bijbel laat Ik zien wie Ik ben.
3: Praat maar veel over mij, maar doe dat wel op een eerbiedige manier.
4: De zondag is een dag waarop je moet uitrusten. Ik wil graag dat je deze dag speciaal aan Mij denkt.
5: Ik heb jou aan je ouders gegeven. Daarom heb respect voor je ouders.
6: Alle mensen zijn door Mij gemaakt en naar Mijn beeld geschapen. Daarom mag je niemand doden.
7: Geniet ervan om voor en met elkaar te leven.
8: Wat van iemand anders, is moet je ook van de ander laten.
9: Het is belangrijk om eerlijk tegen elkaar te zijn.
10: Geniet van wat je hebt en ben hier tevreden mee.
Hierbij kan je de link leggen met ethiek. Wat mag en wat mag niet? Ik vind dat dit voor kinderen zeer goed is uitgelegd. Men heeft geen moeilijke woorden gebruikt om de 10 geboden in een jasje te steken. Ik vind ook wel dat de 2de vrederegel iets is dat waar is. We kennen nooit iemand goed genoeg. Er zijn altijd zaken die we niet zien. We kunnen nooit een perfect beeld van die persoon vormen, want we hebben niet alle gegevens die we nodig hebben. Ik vind het ook belangrijk dat je respect hebt voor je ouders. Deze dag zijn veel jongeren dat respect verloren en dat is jammer. Jouw ouders hebben je op de wereld gezet, hebben voor jou gezorgd, hebben ervoor gezorgd dat je niets te kort komt, ze betalen je studies zodat jij een betere toekomst zou hebben,... een blijk van respect en graag zien tegenover jouw ouders heeft hen ook een schouderklopje. Zo weten zij ook dat wat ze voor u doen dat jij dan respecteert en daarmee zeer blij bent. Ik vind ook dat je moet genieten van de kleine dingen in het leven. Koester ze. Mijn belangrijkste waarde is hier de 9de vredesregel.

Site: http://www.youtube.com/watch?v=yP6e1TH24uE&feature=related


Geen opmerkingen:

Een reactie posten