vrijdag 14 december 2012

Mens en natuur: hoe groen ben je zelf?

In het artikel komen we te weten op welke zaken we vooruitgang moeten boeken. Deze zijn mobiliteit, wonen/verbouwen, voeding en toerisme. Deze onderverdeling is samen goed voor 80% van onze milieu-impact. Dat is eigenlijk zeer veel en dat kan ik ook goed geloven. Iedereen heeft nu ongeveer 2 auto's per gezin. Velen nemen ook de auto voor een kleine afstand omdat het dan beter uit komt. We zouden eigenlijk onze fiets moeten opblinken en gebruiken. We eten ook veel te veel, al die keuze en altijd veel te veel eten die we eigenlijk  niet  nodig hebben. We eten vaak omdat we er zin in hebben en niet omdat we honger hebben.

In het artikel hebben ze 4 onderverdelingen gemaakt: de gelaten ontkenners, de onschuldige wachter, de geremde hopers en de groene doeners. Ik plaats mij bij de onschuldige wachter. Ik ben wel bereid om een inspanning te doen, maar ik weet vaak niet goed. Ik neem wel telkens de trein als we naar Gent of Brussel gaan. Om ook zo de files te vermijden en de dure parkings. Thuis maken we ook altijd gebruik van de nachttimer. Zo laten we da wasmachine en vaatwasser draaien na 21uur. 
In het artikel hebben ze het ook over het verbruik van vlees. Ik weet van mezelf dat ik te veel vlees eet. En ik vraag mij vaak af waarom ik geen vervang product zoek. Een vervang product één keer per week, daarvan zal ik niet dood gaan. Ook kan ik mijn vlees verminderen en bijvoorbeeld meer groenten eten. We hebben het er thuis al eens over gehad, maar we hebben het nog niet overgebracht in de praktijk. Ik zal, door dit artikel te lezen er thuis toch nog eens over beginnen. Dit veranderen is zeer moeilijk, want wij hangen aan een past patroon wat eten betreft. Maar ik kan proberen. Ik vind het wel gemakkelijker om over te gaan op spaarlampen, geen licht gebruiken wanneer het niet nodig is. Want dit verandert voor mij niet veel. Wat ook moeilijk is voor mij is de fiets gebruiken (5km) want ik woon in een "put". Ik moet als ik weg wil een berg doen. De een is al wat steiler dan de ander. Daarom neem ik al vlug eens de auto. Ook heb ik dan problemen met mijn astma.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten