dinsdag 11 december 2012

Mens en lijden : martelpraktijken in Syrië

Dit filmpje toont de martelpraktijken aan in Syrië. Het is gewoon verschrikkelijk wat ze doen. Zo trekken ze een tiener zijn nagels uit. Waarom ? Gewoon om de tiener aan hun kant te krijgen. Om hun gelijk te krijgen. En dan nog met geweld. Ik vind het verschrikkelijk dat mensen elkaar zo pijn doen om hun gelijk te krijgen. Wat met een debat? Wat met een goed gesprek? Is dat niet meer doeltreffend genoeg? Waarom doen de andere landen niets? Wij als andere landen kijken gewoon mee. We zeggen het is erg. Maar we doen er niets tegen. We zetten ons niet in om zulke martelpraktijken te stoppen. Ik denk ook wel dat we bang zijn voor de gevolgen. Dat wij, als andere landen geen risico willen  nemen.
Hieraan kan ik moreel lijden koppelen. De slachtoffers lijden op moreel vlak. Ook kan ik hier kan ik
diabolisering gebruiken. De focus is gelegd op het kwaad in het karakter van de ander. Hier degene die de martelpraktijken uitvoert. Er is hier sprake van een dader (martelaar), slachtoffers (het Syrische volk) en omstaanders (andere landen). Ik kan hier ook mens en medemens aan koppelen. Door zo'n zaken kan ik geloven dat het Syrische volk niet meer vertrouwd op anderen. Ze zijn bang en weten geen raad.

Link: http://nos.nl/op3/video/391198-hossam-13-ze-trokken-mijn-nagels-uit.html
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten