dinsdag 30 oktober 2012

Mens en zingeving: Stellingen

Het thema mens en zingeving werd in de les ondersteunt met een powerpoint presentatie. In deze powerpoint presentatie stonden stellingen. Deze stellingen mochten we gebruiken in onze blog. 

Met deze stellingen ben ik akkoord:
"Ik maak mijn eigen keuze uit menukaart van de verschillende religieuze tradities en op deze wijze stel ik mijn eigen hemelse hutsepot samen, bewust of onbewust"

Ik ben akkoord met deze stelling omdat we enorm veel verschillende godsdiensten hebben. De dag van vandaag kennen we ze dan ook allemaal. Door open te staan voor de verschillende culturen/ godsdiensten gaan we dan ook bewust of onbewust op zoek naar een godsdienst die bij onszelf past. We moeten ons niet altijd aansluiten bij één geloof. We kunnen de verschillende geloven ook met elkaar mixen. Het is een keuze die wij alleen moeten maken.

" In de wereld is van alles mis, daarom kan ik niet geloven in een almachtige God."

Er gebeuren vreselijke dingen in de wereld. Zoals oorlog en geweld. Mocht er dan een God zijn waarom is er dan al die haat en pijn? Of wil God dan juist dat we niet altijd gelukkig zijn? Dat we ook eens pijn moeten hebben en eens boos moeten kunnen zijn.

Met deze stelling ben ik niet akkoord:
" Er zou veel meer vrede zijn mochten alle godsdiensten versmelten tot één."

Ik ben niet akkoord met deze stelling. Als alle godsdiensten versmelten tot één is de eigenheid van één godsdienst weg. We zouden beter respect hebben voor elkaars mening en overtuiging. Dan pas zou er meer vrede zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten